Tuesday 29 March 2016

KEPEMIMPINAN BMC : SEGMEN PELANGGAN (Siri 3)

Dalam mengenalpasti segmen pelanggan bisnes kita , PENTING kita tahu siapakah pengguna UTAMA produk kita?

Bila menjual jubah lycra, contohnya, segmen pelanggan kita sudah tentulah perempuan.

Tetapi di antara perempuan yang ada di WILAYAH bisnes kita, perempuan yang bagaimanakah pula adalah fokus pelanggan / pengguna UTAMA produk kita?

+ Siapakah yang gemar menggayakan jubah?
+ Golongan manakah pula yang gemarkan jubah dari kain lycra?
+ Siapakah yang sukakan desain jubah yang kita sediakan?

FOKUSkan keutamaan supaya kita mudah mendesain teknik pemasaran yang sesuai yang menepati citarasa PELANGGAN UTAMA.

Penggunaan teknik pemasaran yang sesuai akan menjimatkan kos dan membina pengumpulan database yang betul.

Penetapan segmen pelanggan juga berkait rapat dengan NILAI & PENYELESAIAN (Value Proposition) yang kita tawarkan. (Ini akan dibincangkan di topik VP)

http://gurubmc.blogspot.my/2016/03/kepemimpinan-bmc-segmen-pelanggan-siri-2.html

www.seriaishah.com

#GuruBMC
#BusinessModelCanvas

No comments:

Post a Comment