Saturday 26 March 2016

KEPEMIMPINAN BMC: MEMBINA HUBUNGAN PELANGGAN (Siri 2)

"2 bulan lalu saya ke Nilai 3 untuk mencari doorgift dalam kuantiti besar bagi satu majlis kesyukuran.

Setiba di sana, saya berhenti dan letakkan kereta di hadapan Kedai Zee, sebuah kedai persiapan perkahwinan.

Mengambil kira, harga yang ditawarkan di kedai lain mungkin lebih kurang sama saja, saya  terus membeli belah di situ.

Setiba di kaunter pembayaran,  pekerja bertanyakan kad keahlian. Tiada, jawab saya.

Lantas, si pekerja menawarkan saya untuk mendapatkan kad keahlian dengan harga RM20 yang sah digunakan dalam tempoh 2 tahun. Tambah nya lagi, saya boleh terus dapatkan 10% diskaun untuk semua item yang dibeli.

Setelah membuat congakan belian, hmmm berbaloi juga ambil kad keahlian. Malah ada lebihan lagi RM5.

Ok boleh. Saya membalas. Terus saya diminta mengisi borang ringkas*. Nama, alamat, nombor telefon dan email.

(*Nota : pengumpulan database)

Selesai sudah pembelian.

Sebagai pelanggan, saya gembira kerana mendapat diskaun dan juga dapat kad keahlian yang menjanjikan diskaun 10% pembelian akan datang."

Moral BMC :

Pelanggan sudah 'terperangkap' dengan taktik Kedai Zee yang digunakan untuk mengikat pelanggan terus membeli dari mereka.

Besar kemungkinan jika pelanggan mahu mencari lagi barang yang sama kategori, pelanggan akan terus ke Kedai Zee berbanding kedai-kedai lain.

Pelanggan juga mungkin berkongsi penggunaan kad keahlian itu kepada rakan dan keluarganya untuk menimati faedah diskaun yang diberikan. Bergantung kepada terma kad keahlian.

Apa pun, Kedai Zee akan mendapat advantage (kelebihan) tambahan pembelian dari pelanggan berbanding kedai lain disekitarnya.

Ini adalah salah satu teknik yang digunapakai dalam membina hubungan berpanjangan dengan pelanggan. KAD KEAHLIAN.

Www.seriaishah.com

#GuruBMC
#BusinessModelCanvas

Gambar : Kumpulan Lipat Cekap Tepat membuat pembentangan BMC bagi Bisnes Lipat Kain.

No comments:

Post a Comment