Tuesday 3 November 2015

BMC : KENALPASTI PELANGGAN

Business Model Canvas, BMC selalu diulang-ulang sebagai satu tools penting di dalam urusan bisnes.

Apakah rahsia yang ada di dalam BMC? Secara amnya ada dua (2) faktor utama yang difokuskan di dalam aturan BMC iaitu URUS PELANGGAN dan URUS BISNES.

Dalam entry ini GuruBMC akan menyentuh faktor pertama iaitu URUS PELANGGAN.  

Di dalam kanvas BMC, terdapat empat kotak dari sembilan kotak BMC memfokuskan keperluan pelanggan. Setiap satu kotak perlu diterpeincikan supaya ianya bersesuaian dengan model bisnes yang mahu kita jalankan.

Ramai dikalangan pemilik baru bisnes atau mereka yang mahu memulakan bisnes, lebih teruja melihat kehebatan produk berbanding siapakah dan dimanakan pelanggan yang akan membeli darinya.

************
Sebagai contoh, Puan Aini telah mencuba sesuatu produk untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya ketika itu. Hasil setelah satu bulan beliau menggunakan produk tersebut, masalah puan Aini beransur pulih. Puan Aini sangat gembira dan beliau berhasrat mahu menjualnya kerana keberkesanan produk tersebut ke atas dirinya. Beliau yakin, produk tersebut sangat bagus dan menyangka ramai yang mahukannya.

Dalam hatinya, alang-alang pakai, boleh dapat harga agen. (alasan biasa kan?)

Kerana keterujaan, Puan Aini terus berhubung dengan pihak penjual dan segera mendaftar sebagai seorang STOKIS dengan jumlah modal sebanyak RM10,000. Stok di tangan kini 100 botol.

Hasil mengenalkan kepada rakan-rakan, Puan Aini berjaya menjual 20 botol. Ada yang membeli, ada yang menolak. Setelah 2-3 bulan berlalu, stok masih banyak tersadai. Anggaran modal tersangkut sebanyak RM8,000.

Apa tindakan selanjutnya Puan Aini perlu ambil? 80 botol perlu dihabiskan :
  1. Sebelum tarikh luput produk
  2. Dalam jangkamasa pinjaman modal
  3. Menanggung kos sewaan tempat letak produk
Jawapan :
GuruBMC BMC Pelanggan

Puan Aini perlu melihat keperluan bisnesnya melalui kanvas BMC.
Beliau perlu meneliti semula kotak-kotak berkaitan Pelanggan seperti Segmen Pelanggan, Hubungan Pelanggan, Saluran kepada Pelanggan dan Nilai produk yang dimahukan Pelanggan.

Langkah pertama beliau perlu KENALPASTI segmen pelanggan:
+ Siapa yang perlukan produk itu?
+ Siapa yang sanggup bayar?
+ Apa yang ditakuti pelanggan?
+ Apa nilai penting pelanggan mahukan?

Puan Aini perlu kenalpasti jawapan bagi semua soalan di atas. Sebaik mengenalpasti keperluan pelanggan dan segmen pelanggan, maju ke kotak ke-2 iaitu VALUE PROPOSITION.

No comments:

Post a Comment